tisdag 1 januari 2013

Saknar att göra saker för livet, lustens och konstens skull




"For last year's words belong to last year's language.
And next year's words await another voice.
And to make an end is to make a beginning"
                                 - T.S. Eliot

 T.S. Eliot kan vara en av mina favorit poeter. 
"The Hollow men" är underbar. Googla den!


Nytt år nya möjligheter. Undrar hur länge detta håller, men har fått en kreativitetskalender och tänkte att jag kunde lägga upp det jag gör här. Det är alltså en kalender där man varje dag får ett uppdrag. Gör "uppgifterna" ni också eller kom med andra förslag på vad man kan göra för att få i gång en kreativitet som förhoppningsvis inte helt dött ut.


Dagens uppdrag: Gör något som får plats i din handflata. Använd material som finns i närheten.

Jag börjar smått. Bläckfläckar. På ett skrynkligt papper lika stort som min handflata. Gillar att använda mig av flytande bläck i konst. En favorit teknik är att blöta arket och låta bläcket droppa (som jag gjorde idag) eller måla med det på det blöta arket. Baksidan av pappret där jag droppat bläcket fick ett närmast organiskt utseende. Påminner mig om hur marken ser ut utomhus idag med trasiga, halvförmultnade löv och grenar som börjar synas när snön smälter.



Okej, så det är kanske inte det bästa jag gjort men det är en början. Hoppas jag kan hålla det uppe för jag saknar att göra konst. Hittade ett gammalt konstprojekt från skolan där vi skulle använda oss av text i konsten. Hade många idéer och flera av dem (enligt mig) bra.


Har inte gjort något med konst på länge. Sjuksköterskestudierna tar upp mycket tid. Har snart gått halva utbildningen. Trivs. Gillar det. Haft praktik sex veckor innan jul och ska ha två veckor till snart - allt på samma avdelning. Under vårterminen blir det också mycket praktik men på många olika avdelningar. Ska både bli spännande samtidigt som jag är lite nervös.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vill ni kommentera men inte logga in? - Klicka "Kommentarer"; Skriv något Längst ner under den rutan ni skriver i står det: "Kommentera som"; Och i rutan står det "Välj profil"; Där väljer ni "Anonymt" - skriv bara i meddelandet vem det är ifrån. Sen klickar ni "Skicka kommentar"; Sen skriver ni in se bokstäver och siffror ni ser. Följ anvisningarna som står så går det fint.