söndag 5 december 2010

Högt och Lågt

Okej, tror att senast jag skrev var ett inlägg med bilder från Louvren men ska titta för säkerhets skull.

Nej, så var det inte. Det var efter jag varit på Pompidu. Torsdags. I fredags var jag på Monet utställningen på Grande Palaise. Den största utställningen med Monets bilder på 30 år. Den var väldigt bra. Jag hyrde en audioguide och gick runt och njöt. Rörelseutrymet var dock begränsat eftersom man köade för att kunna se varje bild.

Otroligt mycket folk.

När jag skulle in stog jag i kö utomhus (!) i två timmar! Helt otroligt! Fruktansvärt kallt!

Jag kan inte helt säkert säga om det var värt det. Jag gillade verkligen målningarna men jag gillar Orageriet mer. Och jag vet verkligen inte om det var värt att stå i kö så länge och frysa så mycket.

Visst kunde jag ha köpt biljetten innan. Till saken hör då att jag skulle ha behövt planera minst en månad innan. Utställningen håller på fram till januari eller februari och mitt heta råd till alla som är i Paris då eller kommer vara är att gå in redag idag och kolla om det finns billjetter eftersom jag inte är säker på att det gör det. Det minskar kötiden mycket och om man gillar Monet är det verkligen en bra utställning.

I helgen har jag också varit på Laffayette och Primtemps. Det är två av de dyraste köpcentrumen i Paris. Inne finns bland annat Chanell, LV och Miu Miu för att nämna några. Alla stora designers finns där. Jag var där eftersom Steffie ville köpa en väska och det var verkligen en ny upplevelse! Jag akn inte påstå att jag kände mig hemma där eller ens har något behov av att återvända men det var intressant.

Idag har jag, Flrentina och de två nya studernade som bor i huset (en bror och en syster ifrån Colombia) varit ute och gått. Vi åkte till St Paul och gick på Second Hand affären jag älskar. Jag hittade en jättehärlig jacka för 25 euro. Oerhört mycket svenskar valfärdar dig och idag var första dagen jag var dit utan att höra svenska. Dock träffade jag Melissa och Jenny utanför.

Vi fortsatte och promenerade längst rue Rivoli, till Centre du Pompidu och sedan hem.

Innan middagen började jag packa. Nu är det mindre än en vecka innan jag flyttar från Mme till hotellet. Kommer att sakna att bo hos henne. Jag trivs här. Visst det har sina fel och brister men jag har stått ut. Kommer att sakna allt här. Mme menar verkligen väl och har ett otroligt gott hjärta.

Till middag idag blev det chockladfondu och glögg med peparkakor. Väldigt trevligt. Läxa har jag också men ska försöka lägga mig tidigt idag eftersom jag ska följa med syskonen till skolan imorrn och eftersom det är deras första dag så måste de vara där tidgare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vill ni kommentera men inte logga in? - Klicka "Kommentarer"; Skriv något Längst ner under den rutan ni skriver i står det: "Kommentera som"; Och i rutan står det "Välj profil"; Där väljer ni "Anonymt" - skriv bara i meddelandet vem det är ifrån. Sen klickar ni "Skicka kommentar"; Sen skriver ni in se bokstäver och siffror ni ser. Följ anvisningarna som står så går det fint.