torsdag 2 december 2010

HELA Louvren

Okej, kort meddelande, jag har nu vart i alla öppna rum i Louvren. Det tog ganska många dagar men nu kan jag stryka Louvren helt från min "att göra lista". Känns bra. Jag har ju naturligt vis missat hundratals om inte tusentals målningar, skulpturer och annat men det kan jag leva med. Något som jag skulle vilja göra nästa gång jag är i Paris är att hyra en "audioguide" eller gå på en riktigt guidad visning. Det skulle vara väldgt spännande.

För övrigt kan jag upplysa om att i The Da Vinci Code när Langdon just kommit till Louvren och pratar om den nedåtvända glaspyramiden och det ser ut som att den är i princip brevid den "vanliga". Det stämmer inte eller är i alla fall filmat så att det ser närmre ut. I själva verket befinner sig den nedåtvända en bit bort. Inte långt eller så men den kan vara svår att lägga märket till när man är inne i Louvren.

Idag var jag på Centre de Pompidu - jag som inte enns gillar modern konst. Missförstå mig inte, jag säger inte att allt var hemskt. Jag säger bara att det mest moderna jag kan komma mig för att gilla när det gäller den "klassiska konsten" är Toulouse-Lautrec. Jag förstår mig inte på kubismen och dess gelikar innom den moderna konsten och allt sjukt som finns innom den nutida konsten ska jag inte ens börja på. Dock måste jag säga att jag verkligen skulle rekomendera museet till dem som lockas av den moderna och samtida konsten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vill ni kommentera men inte logga in? - Klicka "Kommentarer"; Skriv något Längst ner under den rutan ni skriver i står det: "Kommentera som"; Och i rutan står det "Välj profil"; Där väljer ni "Anonymt" - skriv bara i meddelandet vem det är ifrån. Sen klickar ni "Skicka kommentar"; Sen skriver ni in se bokstäver och siffror ni ser. Följ anvisningarna som står så går det fint.