tisdag 28 december 2010

Romeo & Julia kören

Innan Jul såg jag också Romeo & Julia körens Julkonsert.



Jag älskar RJK's lekfullhet och deras förmåga att blanda den vackraste sång med drama. Men denna gång räckte det inte fram. Eller jo men nej. Kläderna känndes inspirerade från 50-talet tillskillnad från de kläder de brukar ha. Visst var det fint men. Det känns inte som dem.

Julkonserten hade också en tydligare dramaturgi än vad jag någonsin sett hos kören tidigare. Kanske berodde det på att 1/2 av sångerna var traditionella julsånger.

En av mina favorit delar av konserten var "Staffansvisan" vilket är något de själva har lagt upp på sin YouTube kanal.
Romeo & Julia Kören Staffansvisan (klicka för att höra)

En del min kritik kan härstamma från att de hade föreställningen på Dramatens lilla scen. Jag förknippar dem oerhört starkt med marmorfoajén på Dramaten och liknande utrymmen. Också att jag blev förvånad över att dramat var en viktig del av konserten. Jag har tidigare endast upplevt den som förstärkande av känslan i musiken.

Jag ångrar inte att jag såg den. Tvärt om. Jag är lycklig över att ha gjort det för jag tror knappt att Guds egna änglar kan sjunga lika vackert men om någon frågade mig om jag ville se denna föreställning eller den jag såg med dem i sommras skulle jag alla gånger välja den från i sommras.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vill ni kommentera men inte logga in? - Klicka "Kommentarer"; Skriv något Längst ner under den rutan ni skriver i står det: "Kommentera som"; Och i rutan står det "Välj profil"; Där väljer ni "Anonymt" - skriv bara i meddelandet vem det är ifrån. Sen klickar ni "Skicka kommentar"; Sen skriver ni in se bokstäver och siffror ni ser. Följ anvisningarna som står så går det fint.