söndag 2 januari 2011

Albin och Fredrik hör bara Barbro Hörberg


Bild hämtad från: http://www.albinflinkas.se/new/content/hor-bara-barbro-horberg.php

Föreställning "Albin och Fredrik hör bara Barbro Hörberg" sågs också den innan jul. På Dansmuseet. Fjärde året i rad de har föreställningar där. Har tidigare varit en om Jacques Brel, en om Lars Forssell och en om Svenska Visor. Nu var det alltså Barbro Hörbergs tur.

Och tur var väll det eftersom under föreställningen men svenska visor sjöng de hennes "Sommarön". Otroligt vackert! Den var med på programmet även i år och min favorit. Så vackert!

Jag har sett alla desar föreställningar om detta men på olika platser. Brel på Klara Soppteater och Forssell på Paarkteatern. Svenska visor dock på Dansmuseet. De tolkar och ändrar om lite. De berättar en historia och det gör det med komik och dramatik men främst med en oerhörd kärlek och respekt.

Barbro Hörberg. Ja. Denna enaståeende kvinna. Under den timme konserten höll på så lärde man känna henne. Och man måste nästan ge herrarna Flinkas och Meyer stående ovationer eftersom de gjorde en ypperlig föreställning med så pass lite material. Om Hörberg finns nämligen ytterst lite var till eftervärlden. Hennes sommarprat har bland annat raderast eller kan i alla fall inte hittas.

Den enda kritiken jag kan framhålla var att de i börjar nämner att man ska stänga av sina mobiltelefoner och att de själva får ett meddelande just som de säger det. Smset handlar om hur föreställningen kom till. Detta pågår genom hela föreställningen för att berätta hur de kom åt information om Hörberg och hur svårt det var. Det är en bra tanke där i början men otroligt orealistikt och ett ganska enkelt trick för att berätta det för publiken. Jag vet att de kan bättre. Men det är som sagt det enda jag kan klaga på.

De sjunger och spelar som gudar och jag sig på att spela dragspel. Och till min stora lycka har de släppt en CD med tre låtar. Barbro Hörbergs "Ögon känsliga för grönt", Lars Forssells "Snurra min jord" och Rikard Wolffs "Det vackraste mötet" (en låt Wolff spelat in tidigare där han skrivit texten och Fredrik tonsatt, Wolff använde dock denna version med Albin och Fredrik i sitt radioprogram i sommras).

Det är sedan flera veckor tillbaka färdigspelat på Dansmuseet men de kommer spela två föreställningar på Klara Soppteater under våren och det jag kan säga är att skynda, skynda att beställa biljetter!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vill ni kommentera men inte logga in? - Klicka "Kommentarer"; Skriv något Längst ner under den rutan ni skriver i står det: "Kommentera som"; Och i rutan står det "Välj profil"; Där väljer ni "Anonymt" - skriv bara i meddelandet vem det är ifrån. Sen klickar ni "Skicka kommentar"; Sen skriver ni in se bokstäver och siffror ni ser. Följ anvisningarna som står så går det fint.