tisdag 4 januari 2011

Jul, Mellandagar och Nyår

Snön glimmar och gnistrar.
Det är jul. Vår plastgran slängde vi ut tidgare på morgonen. Nu ser den nästan ut som en riktigt gran men massor med snö på sig. Trots att alla gäster ser detta tecken på julens död och knappt ser några dekorationer alls i fönstret vågar de sig in.
Snön är tjock. Och stigen min far har skottat upp är liten. En bit ifrån huset har han tagit grävmaskinen till hjälp för att skapa parkeringsutrymme.
Jag är inte mycket för jul och detta som kallas julstämning men i år har jag lycksts låta bli att gå runt och vara irriterad innan jul. Främst eftersom Paris inte har samma julhets i mitten på oktober som vi har här. Och för att jag handlade alla julkappar i Paris eller biljetter till teatrar via nätet.
Så jag lyckas vara smått entusiastisk på julafton. Kanske beror det främst på att tre av mina kusinbarn kommer vara med.
Och visst blev det lyckat! Jag jublade av lycka när jag såg en 3 åring och en 4 åring sitta och skratta till Tomtensverkstad på tv och tomten delade ut paket från kusiner som befann sig i Dalarna.
Jag åt mycket som är tradition och trots att kvällen slutade tidigt var jag slutkörd. Kanske tog också den förväntan jag lyckats känna ut sin rätt för knappt hade det hunnit bli kväll innan jag sov i min säng.

Mellandagarna vandrade på. Efter ett konstaterande från min Mor att jag "Inte behöver mer kläder" blir det ingen shopping i mellandagarna och istället tillbringar jag tiden med att åka runt och hälsa på nära och kära. Och se teater. Lyckade dagar. Sen jobbade jag ju också men det var ändå lyckat eftersom kusin Mela var med och det gjorde det mycket lättare att ta bort tuggummi under bord och tvätta stolar.
Mormor min fyllde också år så det var trevligt.

Men sen kom Nyår. Detta firades med vännerna Ellen, Tilde, Elsie och Jenny hemma hos den förstnämnda. Det var underbart! All mat vå åt var god och vi hade så kul bara att sitta och prata att vi glömde bort singstar och tiden flög fram. Dock gjorde min spådom mig lite orolig. I min familj har vi nämligen som tradition att spå på nyår. Då har man sju koppar och under dessa finns ett föremål som har en symboliskt värde. Dessa föremål är
En röd tråd (symboliserar kärlek)
En svart tråd (sorg)
Nyckel (flytt)
Docka (bebis)
Bröd (god mat)
Peng (rikedom)
Båt (resor)
Jag fick: Röd tråd, nyckel och bebis. Jovars nog kände jag pressen och det första alla i rummet tänkte på var Australien.

Det var som sagt en underbar kväll och sedan dess har det rullat på. Kommer komma lite mer inlägg om teatrar jag sett i mellandagarna och efter nyår. Men nu ska jag tillbaka till jobbet. Ingen rast och ingen ro.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vill ni kommentera men inte logga in? - Klicka "Kommentarer"; Skriv något Längst ner under den rutan ni skriver i står det: "Kommentera som"; Och i rutan står det "Välj profil"; Där väljer ni "Anonymt" - skriv bara i meddelandet vem det är ifrån. Sen klickar ni "Skicka kommentar"; Sen skriver ni in se bokstäver och siffror ni ser. Följ anvisningarna som står så går det fint.