måndag 31 januari 2011

Aussikillar och 13 465 km (fågelvägen)



Ja, förra helgen var det några (tre för att vara lite exakt) killar från det College jag ska bo på i Australien i Stockholm.

Det verkade vara en ganska spontan resa och de hade rest över stora delar av Europa innan de tillbringade två och en halv dag i Stockholm.

Första dagen åt vi lunch och de berättade om Australien och St Georges College. De sa att det hade varit den bästa tiden i deras liv, den tid de bott där. Så det kändes ju bra.

Att de sa att luftkonditionering inte finns i så många rum kändes mindre bra.

På kvällen var vi ute på gamla Toxic. Det blev en dubbelgrej eftersom de var med (och de hade sagt att de gärna ville gå ut) och vi skulle ut för att fira en vän som fyllt år veckan innan. Jag gillar inte nödvändigtvis klubben men tillsammans var vi mellan 15 och 20 personer så det var riktigt kul! Att Aussikillarna sa att det brukar spelar gamla hits i Perth gjorde mig lite smålycklig sådär.

Dagen efter så hade min väldigt snälla Mor fixat lunch på sitt arbete som vi bjöd på. Australiensarna tyckte om mer klassisk svensk mat (som sill och gravad lax) än mig! Det var jätte kul att de tyckte om det och jag är jätte glad över att de kom så att jag kunde ställa frågor om hur det är att bo på St Georges .

Det känns verkligen att det börjar närma sig nu. Har haft "Hej då fika" med familjen och ansökt om visum (som kommer gå ut fem dagar innan jag åker hem... Måste antagligen söka turistvisum för de dagarna). Och tänkte börja packa i dagarna.

Jag är inte nervös eller så utan det ska bli kul. Eller jag är nervös över småsaker som det där med ingen luftkonditionering, och att det finns så mycket spindlar där. Och vilken telefon ska jag köpa? Och ska jag öppna ett Australiensiskt bankkonto när jag är där? Någon som har en åsikt - hör av er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vill ni kommentera men inte logga in? - Klicka "Kommentarer"; Skriv något Längst ner under den rutan ni skriver i står det: "Kommentera som"; Och i rutan står det "Välj profil"; Där väljer ni "Anonymt" - skriv bara i meddelandet vem det är ifrån. Sen klickar ni "Skicka kommentar"; Sen skriver ni in se bokstäver och siffror ni ser. Följ anvisningarna som står så går det fint.