tisdag 1 februari 2011

Sociopater som löser ord

Såg nya Sherlock Holmes på SVT igår kväll. Eller jag såg mitten och slutet på första avsnittet.

Klicka här för att se en Trailer till den nya Sherlock Holmes serien

Jag tycker det verkar vara en bra serie och det är kul att det är just Sherlock Holmes i modern tappning. Men ändå känns det gjort. Är det bara jag som ser likheterna mellan gode Sherlock och Tony Hill från Mord i Sinnet (Wire in the Blood)? Nod för att den sistnämda i flera år har varit en av mina favoritserier men de sociopatiska dragen hos Holmes och Hill är liknande. Klicka här för att se en trailer till Mord i Sinnet

Jag jag sa detta sa min mor att Val McDermid kanske fått sin insperation hos Sir Arthur Conan Doyle men då är det ändå inte den nya serien som är nyskapande.

Han påminner också om The Mentalist. Klicka här för att se en trailer till The Mentalist

Jag kommer följa serien men jag är trogen Tony och han kommer för alltid vara den bästa sociopatiske (och till skillnad från Holmes, psykologen) som ser saker få andra ser och kan läsa och bygga gärningsmanna profiler (Precis som de gör i Criminal Minds) på de till synes mest obetydliga detalierna. Klicka här för att se en trailer till Criminal Minds

Gentlemannen Sherlock Holmes som sociopat - varför inte?



Sen kan jag inte skriva om denna nya serie utan att nämna Dr Watson - som jag älskar. Han verkar kunna utvecklas till en kul karaktär om än inte så charmig som sin kollega...

2 kommentarer:

  1. Nej, det visste jag inte? Tack så jättemycket för informationen! Vet du var man kan köpa den??

    SvaraRadera
  2. Hej igen! Vill bara säga att jag mejlade dansmuseets shop och dom hade EN skiva kvar som jag nu har köpt ;) Hoppas att den dimper ner i brevlådan i morgon ;) TACK IGEN för tipset!! :)

    SvaraRadera

Vill ni kommentera men inte logga in? - Klicka "Kommentarer"; Skriv något Längst ner under den rutan ni skriver i står det: "Kommentera som"; Och i rutan står det "Välj profil"; Där väljer ni "Anonymt" - skriv bara i meddelandet vem det är ifrån. Sen klickar ni "Skicka kommentar"; Sen skriver ni in se bokstäver och siffror ni ser. Följ anvisningarna som står så går det fint.