tisdag 22 februari 2011

Lördag

Vi åkt under lördagen på utflyckt med Uni. Vi åkte med icke airkonditionerade bussar genom Kings Park en och en halv gång innan vi stannade så att vi kunde gå av och titta runt lite.
Där vi stannade hade man väldigt fin utsikt både över centrala Perth och Swan River. Väldigt fint.
Vi satte oss på bussen igen och körde ett bra tag. Vi körde längst havet som såg så lockande ut med sitt ljusblåa vatten.
Slutdestinationen var Fremantle (stavar jag det rätt nu??). Det är en av de större turiststråket som jag har förstått det. Kom på det senare att det påninner om Montmartre i Paris. Det har också kvar sin charm trots att det är så mycket turister och det är så totalt annorlunda från övriga staden.
I Fremantle kändes det verkligen som man var på bad och sol semester och hade åkt in till närmsta lilla stad.
Jag åt otroligt god Fish'n Chip - något de tydligen är kända för. Jag gick förbi ölbryggeriet och jag tittade runt på marknaden. På Marknaden (som ligger i en stor lokal - nästan som en Saluhall med olika små stånd) såg jag turistiga grejer och fina grejer, jag såg CD skivor och lösnaglar men det som facinerade mig var ändå Fruktmarknaden. Så mycket gott! Vi provsmakade lite olika frukter och de var så goda. Mycket billigare än andra affärer jag varit inne i också.
En annan sak var att jag testade att äta kängurukött. Det var torkat eller någe så det smakade som viken ölkorv som helst men nu har jag i alla fall testat.
Vi vandrade runt mycket men det var varmt och vi var trötta så det var skönt att sätta sig på det svala tåget och åka tillbaka.
Under utflyckten träffade jag den första personen från sverige som jag pratat med på Uni. Hon kom från Lund.
Hanna och Peter var på serbiskt brölopp så det betydde att jag behövde ta mig hem själv. Utifall hade jag Felix numer och Hanna hade hjälpt mig mid att visa kvällen innan på nätet. Vad gjorde man innan google maps?
Så Tåget från Fremantle till Perth. Från Perth till Midland och sen vidare med buss. Bussarna i Perth är lite dumma eftersom det inte står vilken station det är. Så jag var tvungen att hålla utkik efter gatuskylltar men myckades kliva av på rätt ställe - bara lite längre ner på gatan. Så skulle jag gå. Jag hittade men det var varmt och jag var inte säker på att det var rätt men tillslut såg jag huset och nu har jag gjort det också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vill ni kommentera men inte logga in? - Klicka "Kommentarer"; Skriv något Längst ner under den rutan ni skriver i står det: "Kommentera som"; Och i rutan står det "Välj profil"; Där väljer ni "Anonymt" - skriv bara i meddelandet vem det är ifrån. Sen klickar ni "Skicka kommentar"; Sen skriver ni in se bokstäver och siffror ni ser. Följ anvisningarna som står så går det fint.