måndag 29 november 2010

Le Louvre (part one)

Jag har verkligen inga komentarer annat är "Hjälp"


Vackert och gammalt, som det ska vara på Louvren


Vad förväntar ni er av mig?


Är det bara och och mina ständiga kopplingar till Sagan om Ringen men liknar inte detta stället där Aragon hämtar spökerna?


Om man har onödigt mycket pengar (som Napoleon B hade) gör man takmålningar som dessa överallt i på en ENORM våning på Louvren


Visst påminner färgerna på denna (om man tar bort ansiktet) om en vas som skulle kunna säljas på affäerer som Lagerhuse?


Skulle inte tacka nej till himmelssängen...


Här är en bild föreställande Josephine själva bilden är inte bättre än någon annan men fönstret såg banne mig så verklighetstroget ut så att jag nästan trodde att det var ett litet fönster...


Kista att lägga saker i.




Väldigt vackert och rofyllt rum. Nästan inga människor heller.


En praktisk uppfinning om präster och biskopar inte orkar välsigna själva - håll upp denna (för det är inte lika ansträngande som att hålla upp handen...)


Tror inte att det syns men i varje ruta är det under glaset en blomma som om slaget utspelades på en äng och i glaslådorna runt schakspelet är det buskar och andra blommor. Väldigt fint tyckte jag.


Et av de finaste kyrkfönster jag sett.


En bit av den mur som idag befinner sig under Louvren och var den del av den ursprungliga borgen.


Om jag inte missminner mig så travar P. Langon och dektektiven förbi denna i The Da Vinci Code vad jag dock inte minns är att denna nedåtriktade glaspyramid är inne i ett köpcentrum...


Sjukt läskig med det ena ögat (det faktum att det är en döskalle hjälper inte heller..)


Ja, det är en gubbe från Påskön.


Grande Gallerie


När man är i Louvren är det enligt mig viktigt att inte glömma att titta upp eftersom taket ofta är otroligt vackert.


Vad vore jag för människa om jag inte hade med den vackra segern när jag laddar upp bilder från Louvren. För övrigt är detta en av mina favoritverk på Louvren.


Igen får man förslag på vad man kan göra om man har onödigt mycket pengar. En orginell ljusstake är svaret denna gång.


Ja, jag gillar nycklar...


Ytterligare ett tak jag gillade.


Pegasus <3


En docka från antikens grekland i sten...


Vacker skulptur även om hon saknar händer...


De har mycket Egyptiska verk - sorligt nog nästan mer än vad de hade i Egypten, här ser vi Anubis.


Tyckte att denna skulpur var helt ok men blev magnifik med skuggorna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vill ni kommentera men inte logga in? - Klicka "Kommentarer"; Skriv något Längst ner under den rutan ni skriver i står det: "Kommentera som"; Och i rutan står det "Välj profil"; Där väljer ni "Anonymt" - skriv bara i meddelandet vem det är ifrån. Sen klickar ni "Skicka kommentar"; Sen skriver ni in se bokstäver och siffror ni ser. Följ anvisningarna som står så går det fint.