torsdag 11 november 2010

Hej igen

Hej guys. So no suprise att jag inte skrivit på länge. Blogg tycks inte vara min grej helt enkelt. Trots att det dessa dagar tycks regna mest hela tiden här i Paris och att promenera är ganska tråkigt på grund av detta skriver jag inget. Inte ens när jag gör saker som är värda att skriva om.

Jag minns inte ens när jag skrev senast. Hur som, jag har handlat på en second-hand affär i Mairais kvarteren, de har mycket mysiga tröjor och jackor där. Jag har varit vid Grande Arche. Den var väldigt häftig att se på så nära håll. Från Triumfbågen kan man se den och den ser ut att ligga ganska nära men när jag var där såg man att Triumfbågen låg långt bort. Ska tillbaka dit imorgon eftersom det är helgdag här i Paris då och det betyder ingen skola. I många fall betyder detta att allt är stängt och det är sant. Allmänna helgdagar och söndagar är så gott som hela Paris stängt. Även många helt vanliga super-markets har också stängt. Det finns några områden som har tillstånd att ha öppet och affärerna i dessa områden bestämmer själva så det är lite olika. Men det är i Momartre, Champs-Élysée, Saint-Michel och Ill de la Cite - turiststråken med andra ord. Och La Défense. Det stora köpcentret utanför Paris. Och när jag säger stora menar jag ENORMA.

Samma dag som jag var där senast var jag till IKEA också. Jag och Florentina tänkte äta men det visar sig att själva shopping delen av IKEA har öppet mellan 10.00- 20.00 men restaurangen serverar bara mat mellan 11.00-17.00. Så det blev en korv utanför kassorna och jag köpte lite svenskt godis.

I Lördags var jag iväg och kollade i mataffärer med asiatisk mat med Florentina och en vän till henne. Det var trevligt men Anya som också bor i huset nu var sjuk och jag lyckades bli smittad. Så jag låg hemma i influensan och mådde dåligt söndag-måndag. Men nu mår jag bra och i går var jag för första gången i min nya klass. Jag fick byta eftersom de flyttar om klasserna i skolan (speciellt vår klass tror jag eftersom vi bara brukar vara två elever där...) men jag fick hur som helst flytta upp en klass. Det har hittills gått bra men det är svårt för eleverna i den nya klassen och jag kan olika saker och jag vet inte riktigt vart jag har läraren. Jag förstår inte henne riktigt och i klassen går det fyra riktigt högljudda mexikanska tjejer som sonstant pratar spanska. Lite irriterande men om de är vänner med de mexikanska tjejerna som gick i min gamla klass tror jag inte jag kommer se mycket av dessa tjejer...

Igår var jag och Anya till kyrkogården i Belleville också. Det var riktigt kul. Om man nu kan säga det om att gå runt och titta på gravar. Men jag gillar katolska kyrkogårdar, så mycket mer att se än de vanliga vi har hemma i Sverige Det var väldigt intressant att se Oscar Wildes, Moilieres, Jim Morrisson och Edith Piafs gravar. Jag ska försöka skriva mer om kyrkogården i ett annat inlägg med bilder. För jag försöker skriva en text om de stora grejerna här i Paris och enligt mig är denna kyrkogård något som kan vara värt ett besök.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vill ni kommentera men inte logga in? - Klicka "Kommentarer"; Skriv något Längst ner under den rutan ni skriver i står det: "Kommentera som"; Och i rutan står det "Välj profil"; Där väljer ni "Anonymt" - skriv bara i meddelandet vem det är ifrån. Sen klickar ni "Skicka kommentar"; Sen skriver ni in se bokstäver och siffror ni ser. Följ anvisningarna som står så går det fint.