torsdag 25 november 2010

Dålig tajming

Ok, jag har insett att min tajming den senaste tiden inte har varit den bästa, detta baserat på museeum och deras öppettider.
Jag har nu insett att det är otroligt mycket jag vill hinna se och göra innan jag återvänder till Svearike. Stressen har satt igång och ett schemautkast finns för att jag ska lyckas med det. På det schemat (en papperslapp som evetuellt ligger i min jackficka) står det en sak jag ska göra efter skolan varje dag. Igår (måndag) var planen att jag skulle gå till Louvren men hade glömt min kamera hemma. Istället bestämer jag mig för att åka förbi Montmartre och titta in på MONTMARTRE museet. Sagt och gjort. Jag tar mig upp dit, upp för Butte Montmartre och när jag kommer till museet ser jag den lilla skylten på dörren "Stängt Måndagar".
Okey, nu är klockan lite för mycket för att åka tillbaka in till stan och gå på Louvren men jag inser att det skulle vara kul att de Dalí museet. Det ligger ju ändå i Montmartre. Det blir Singnor Dalís utställning helt enkelt. Jag kan inte påstå att jag gillar hans konststil. Men den har sina ljuskunpter. För övringt är han enligt mig för abstrakt - å andra sidan var det också vad han blev känd för... Så vissa av hans verk är riktigt intressanta men det jag fastande för har Salvador själv. Han verkar ha varit en väldigt trevlig, sympatisk och rolig man med mycket självinsikt och självdistans.
 
Ok, så igår var inte den bästa dagen för planering men idag då? Vad var planen? Jo jag skulle försöka med Louvren idag. Och hur gick det? Inte bra. Louvren hade stängt under eftermiddagen. Det är otroligt. Louvren har aldrigt stängt annars. Så jag får planera om. Monet utställningen på Grande Palase ligger i närheten. Jag kan gå dit. Gissa vad? Den hade också stängt denna efetrmiddag. Vädret är för dåligt för att jag ska tycka det är någon idé att gå upp i Triumfbågen och jag orkar inte ta mig till den vänstraflodbanken. Och jag vet med säkerhet att Montmartre museet är öppet. Färden går upp för kullen igen.
Museet var väldigt mysigt. Det har gemensamt med Dalí museet att de skiljer sig något oerhört i storlket från bland annat Louvren och d'Orsey. Man fick inte ta bilder men en Audioguide ingick. Jag hittade fler fina tavlor och ett par av Touluse-Lautrec.

Imorgon blir det antingen Louvren eller IKEA. Måste åka dit och handla glögg och peparkakor till första advent som är nu på Söndag. Kommer dock inte kunna publicera detta inlägg förens imorgon så kanske har vi redan fått ett svar på vad jag gjorde.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vill ni kommentera men inte logga in? - Klicka "Kommentarer"; Skriv något Längst ner under den rutan ni skriver i står det: "Kommentera som"; Och i rutan står det "Välj profil"; Där väljer ni "Anonymt" - skriv bara i meddelandet vem det är ifrån. Sen klickar ni "Skicka kommentar"; Sen skriver ni in se bokstäver och siffror ni ser. Följ anvisningarna som står så går det fint.