måndag 29 november 2010

Dagen då snön kom till Paris

Ja, så var det Måndag igen. Två ynka veckor kvar. Ska bli skönt att komma hem men skulle verkligen kunna se mig själv boende i Paris permanent om några år. Just nu sitter jag och kollar mina bankuppgifter. Håller nämligen på att handla presenter. Det är aningen knepigt men jag tror det löser sig.

Det är mer eller mindre vad jag gjort i helgen. Handlat. I fredags tog jag mig till IKEA och köpte adventsljus, glögg och peparkakor, i lördags köpte jag ett par nya pyjamasbyxor på Rue Rivoli eftersom mina gått sönder och i söndags promenerade vi på Champs-Élysées. Där handlade jag julklappar och lite smått och gott.

Idag är planen att fixa färdigt paprerna till Australien, gå till H&M och pröva tyllklänningen som är frukten av sammarbetet med deras senaste Designer. Jag älskar den. En klarröd tyllklänning. Tänkte prova en röd långklänning de har också. Dock ska jag om jag gillar den beställa dem över internet hem. Skulle nämligen kännas oerhört onödigt att de tog upp plats (och vikt) i mitt bagage som jag redan tror är alldelens för mycket..

Vi har fått en ny studernade till klassen också. En norska lite över medelåldern. Jag tycker ju att norska är ett väldigt vackert språk men det blev lite knepigt att prata med henne efter lektionen eftersom jag hade franska och engelska i huvudet. Jag menar i vanliga fall blander jag svenska, engelska och franska när jag är är - lätt till den lilla norska jag kan och du har en trippelolocka. Eller olycka med fyra bilar (minns nu inte vad det heter) snarare... Måste dock säga att norskan hade kvar det tonläge och den melodi i talet som vi svenskar tycker låter så glatt även när hon pratade franska. Det gjorde i alla fall min måndag lite bättre.

I Söndags var Mme för övrigt ledessen eftersom hennes barnbarn åkt legat på sjukhus över natten för hjärt fel. Detta gjorde att hon åt det kvällsfika jag fixat iordning med tanke på att det var första advent på sitt rum. Jag och Florentina åt i vanlig stil i vardagsrummet. Florentina gillade verkligen glöggen och Mme också. För övrigt tror jag inte hon är från Paris eftersomsom hon tänt ett av fyra ljus för att fira advent. Alla andra jag pratat med i Paris vet antingen inte vad det är eller så har de endast hört talas om det.

Vinden susar i advent
och vårt första ljus blir tänt.
Barn som har det svårt i världen,
Gud bevare dem på färden.

Nej, nu ska jag ta och skriva lite på ansiktsboken och sedan blir det till att gå till H&M och eventuellt Parthenon (heter det så? I alla fall menar jag det monument där varje president får välja att en person ska begravas och bland annat Maria Callas ligger).

A Bientôt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vill ni kommentera men inte logga in? - Klicka "Kommentarer"; Skriv något Längst ner under den rutan ni skriver i står det: "Kommentera som"; Och i rutan står det "Välj profil"; Där väljer ni "Anonymt" - skriv bara i meddelandet vem det är ifrån. Sen klickar ni "Skicka kommentar"; Sen skriver ni in se bokstäver och siffror ni ser. Följ anvisningarna som står så går det fint.