onsdag 17 november 2010

"Paris - en kärleksroman" av Pär Rådström

Ja, det är en av böckerna jag läst under vistelsen är. Vad jag tycker om det? Nja. Har läst bättre. Jag gillar tiden den utspelar sig i och hur den i många avseenden är ordfattig. Det är en konstform att skriva ordfattigt som jag avundas författare. Enquist gör det underbart men alltså också Rådström.

Handlingen i boken var enligt mig inte mycket att hurra över. Knorren i slutet var kul men gjorde den inte läsvärd. Handlingen blev ytlig och rörig eftersom det var för många personer och för få sidor. Visst hade det sin charm med det röriga och att alla dessa personer kopplades samman men han skulle behövt minst hundra sidor till för att vi skulle fatta tycke för karaktärerna, känna medlidande. Som det var nu tänkte man "stackars den" som man gör varje gång man öppnar tidiningen.

Nåja, jag läste den för att kunna få den där kittlande känslan av att man faktist vet vad de pratar om. När de beskrev en gata visste jag precis var det var och när de sa ett hus som alla andra på den gatan kunde jag föreställa mig stilen på huset. Så en total nitlott var det inte. Jag fick det jag ville om man säger så.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vill ni kommentera men inte logga in? - Klicka "Kommentarer"; Skriv något Längst ner under den rutan ni skriver i står det: "Kommentera som"; Och i rutan står det "Välj profil"; Där väljer ni "Anonymt" - skriv bara i meddelandet vem det är ifrån. Sen klickar ni "Skicka kommentar"; Sen skriver ni in se bokstäver och siffror ni ser. Följ anvisningarna som står så går det fint.