lördag 5 mars 2011

Melodi och Rytm

Sitter för närvarande och läser en text till Music in World Cultures som handlar om vad vi uppfattar som melodi och rytm, skillnad mellan hur man ser på musik i vår del av världen och i andra kulturer.

Passande nog sitter jag och lyssnar på musik samtidigt som jag läser. Och så kommer en ljudupptagning från när Loke sjöng "Sommarkatt" på Sjätte Tunnan när jag var där. Han stannade under sången upp och sa: "Jag ska erkänna en grej, jag är fotbollssupporter och det är inte på något av de lag ni tror, jag har skrivit lite fotbollssånger och brukar spela på fotbollspuben och den allsången man får på fotbollsklubben är faktiskt mindre ren än den jag får här på förstaraden. - Men det är bara nyanser"

Då vill jag, efter det jag läst säga: Loke, det där med att sjunga rent är endast ett kulturellt och socialt påhitt. Du baserar alltså din kritik på något som endast existerar i ditt medvetande. Det finns inga bevis för att någon annan i hela världen tänker så. Ingen annan kan nämligen vara säker på att de uppfattar denna kulturella företeelse på samma sätt som du.

Tillåt mig nu att kritisera mig själv, medveten som jag är att man alltid ska vara kritisk, så förstår jag och inser att du baserade din kritik på att du gjorde antaganden - något vi alla gör hela tiden och det finns inget fel med det. Och eftersom jag började den filosofiska diskussionen om att det kanske inte är någon annan som uppfattar saker på samma sätt som någon annan så vill jag påpeka att detta endast är hur jag uppfattar saken och det jag egentligen ville komma fram till var att jag tyckte det var passande att just den låten av alla de hundratals jag har på min dator kom upp just när jag läste just det.

Älskar din musik Loke och blir glad varje gång jag hör den!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vill ni kommentera men inte logga in? - Klicka "Kommentarer"; Skriv något Längst ner under den rutan ni skriver i står det: "Kommentera som"; Och i rutan står det "Välj profil"; Där väljer ni "Anonymt" - skriv bara i meddelandet vem det är ifrån. Sen klickar ni "Skicka kommentar"; Sen skriver ni in se bokstäver och siffror ni ser. Följ anvisningarna som står så går det fint.