lördag 18 september 2010

Charchots scen

La Salpêtrière

Dag tre. Idag besökte vi den plats i Paris jag ville besöka mest. Hôpital de la Salpêtrière.


Professor Jean-Martin Charchots scen. En plats där ½ av P.O. Enquist bok "Boken om Blanche och Marie" utspelar sig. Äntligen var jag där. Det är en mycket vacker byggnad med en fin park.

Ingången till Salpêtrière

Används fortfarande som sjukhus och det var hit de tog prinsessan Diana efter hennes olycka. Här i denna gamla krutfabrik. Byggnaden är enorm och under kupolen finns det en kyrka. Den var fin och innehöll en konstutställning med modern konst. Tänk att jag varit inne i Salpêtrière!

Inne i kyrkan i Salpêtrière hålls också
konserter.

Utanför sjukhusets område sneddade vi över en liten park. Jag vet inte om det var ödet eller om det var här Enquist fick sin idé om boken... Marie Curies park.

Skylt i parken. 

Ted Gärdestad - Eiffeltornet
Efter att min dag blivit gjord åkte vi med båt till Eiffeltornet. Enligt mig har byggnaden ovanliga propotioner. På långt håll ser den väldigt stor ut. Vid Seine nedanför ser den inte längre så stor ut och när du står diekt nedanför ser den enorm ut. Jag gillar Eiffeltornet. Det har sekelskifts-charm. Dock måste jag applådera konstnären som ordnade en protestpicnick under tornet med argumentet att det är "den enda plats där man slipper se den eländiga konstruktionen". Fyndigt.


Mer eller mindre direkt nedanför tornet.

Utsikten är som väntat otrolig och det blev tredje gången gillt eftersom detta är tredje gången jag besöker Eiffeltornet och den första gången det inte regnar när jag är där.

Utsikten över Seine

Vi såg också bort till den Frihetsgudinna fransmännen gjorde efter att de gett bort den första till USA.

Frihetsgudinnan

Eftersom det var fint väder åkte vi högst upp i tornet och blev stumma. Man kunde se miltals.

Kortet taget från tredje våningen.

Det tog ett bra tag att ta sig upp i Eiffeltornet - köerna var låånga, trots lågsäsong. Så efter det gick vi till Musée d'Orsy med målningar av allt från Renoir och Monet till van Gogh och Gauguin. Men höjdpunkten i denna byggnad som från början var tänkt att bli tågstation var enligt mig Toulouse-Lautrec. Tänk att få ha sett hans målingar i verkligheten. Älskar hans verk! Så levande, en sån känsla.

Vi stannade tills de stängde och vi mer eller mindre blev utkastade. Mor och Moster bestämde sig för att ta båten till Notre Dame men jag promenerade. Jag kom dit 20 minuner innan dem...

Notre Dame

För övrigt har jag hittat mina blivande brevduvor här. Duvor och småfåglar är så tama att om man håller lite mat i handen flyger de och sätter sig på en.
Fåglar utanför Notre Dame

Jag gick in i kyrkan för att vänta och där pågick mässa. Väldigt fint.

Mässa i Notre Dame

När Mor och Moster kom så satt vi en stund och tittade och gick sedan runt för att se alla verk i kyrkan.

Ett av alla fina fönster i Notre Dame

När mässan var slut stängde de och vi gick och åt och sedan lyckades vi ta tunelbanan tillbaka till hotellet. Väl där pratade vi lite med killen i receptionen och han sa att området jag skulle bo i var väldigt fint, och de hade en bra och billig chinatown i närheten. Trots att klockan inte var så mycket var jag redo att gå och lägga mig.

Svenska påminnelser: Strindbergs tavla "Vågen" på Musée d'Orsy och "Linnea i målarens trädgård" på franska och engelska.

1 kommentar:

  1. Hej du!
    Du verkar ha det riktigt bra.
    Varje inlägg får mig att längta till Paris mer och mer.

    Vill höra allt om skolan sen när du varit där.

    Massa kramar från Sverige xoxoxo // Ellen

    SvaraRadera

Vill ni kommentera men inte logga in? - Klicka "Kommentarer"; Skriv något Längst ner under den rutan ni skriver i står det: "Kommentera som"; Och i rutan står det "Välj profil"; Där väljer ni "Anonymt" - skriv bara i meddelandet vem det är ifrån. Sen klickar ni "Skicka kommentar"; Sen skriver ni in se bokstäver och siffror ni ser. Följ anvisningarna som står så går det fint.