tisdag 21 september 2010

l'École

Okej, första dagen i skolan. Det gick bra. Nina åkte med tidigare för att visa mig tillrätta och jag gjorde ett prov under förmiddagen för att se vilken nivå jag var på. Jag kom med i nybörjar gruppen… Det kändes inte jätte bra för egot att vara på samma nivå som en tjej som gick ifrån provet eftersom hon tyckte att det var slöseri med tid eftersom hon ändå inte kunde något. Så det var lite jobbigt i början men sen insåg jag att det borde sporra mig att arbeta hårdare på min franska så jag lär mig snabbare. Å andra sidan var det två tjejer som har gått på skolan i tre veckor i gruppen (de hade fått byta klass eftersom det var åtta tjejer från Mexico och de pratade spanska med varandra men ändå..) Det är verkligen människor från hela världen på skolan. De jag kommer ihåg från min klass är Brasilien, Japan, Mexico och Sverige. Jag pratade med Nathalie också och jag har nu ordnat så att jag får middag hos Mme (Madame) också.

Jag åt lunch med tjejen från Brasilien och två andra tjejer jag pratat med under rasterna på provet. De kom också från Brasilien (så jag lär väll lära mig portugisiska istället för franska… ) men kände inte varandra sen innan. De hette Debbie och Iza och är nästan 10 år äldre än mig. Överlag tyckte jag att de flesta på Eurocentres verkar vara lite äldre än mig. Tjejen från Brasilien i min klass går intensiv så när hon gick tillbaka till skolan gick jag, Debbie och Iza och strosade längst Seine, köpte metro kort och satte oss till slut i parken utanför Louvren.

Efter det började jag röra mig hemåt men gick till caféet med internet. Jag satt där och hann lägga upp det jag skrev om lördagen och söndagen innan jag gick eftersom jag behövde gå på toa. Jag ska försöka få in fler bilder men jag vet inte hur det kommer gå. Jag har lagt upp bilder på alla sevärdheter så vi får se.

Jag tror också att jag kommer skriva mer kontinuerligt när jag fått in rutinerna. Jag hoppas i alla fall det.

När jag kom hem tittade Mme och jag på tv och lyckades förstå varandra större delen av tiden. Jag tror nästan att hon hör dåligt var den största anledningen till att vårt samtal blev lite stolpigt. Nu ska jag titta på en film på franska med fransk text så jag hör språket lite extra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vill ni kommentera men inte logga in? - Klicka "Kommentarer"; Skriv något Längst ner under den rutan ni skriver i står det: "Kommentera som"; Och i rutan står det "Välj profil"; Där väljer ni "Anonymt" - skriv bara i meddelandet vem det är ifrån. Sen klickar ni "Skicka kommentar"; Sen skriver ni in se bokstäver och siffror ni ser. Följ anvisningarna som står så går det fint.