måndag 20 september 2010

Lite sent kanske men bättre än inget..

Idag är det söndag. Mor och Moster åker snart. Jag är själv i Paris. Jag sov hos damen jag ska bo hos inatt och åkte tillbaka till hotellet på morgonen för att äta frukost med min familj. Damen bor i ett fint hus precis vid en kyrka. Det ligger jätte nära Metron så det känns bra. Det finns en annan inneboende, en tjej från Schweiz verkar trevlig men ska bara stanna en vecka till. Fördelen är då att hon kan ge mig tips och att jag kommer kunna få hennes rum nästa vecka. Det rummet ligger i källaren och har egen ingång och eget badrum. Tilldess får jag bo i rummet bredvid damens. Det kommer komma en eller två inneboende till dit. Jag tror att de kommer vara från Indonesien och Brasilien. 

Igår var vi på Louvren. Jag gick och tittade på alla grekiska statyer men vi hade inte så mycket tid så jag fick skynda mig.

Fördelen med Paris är att det är gratis på de flesta museum för alla under 18 år och gratis för europeiska medborgare under 25. Så det betyder att jag kan komma och gå på bland annat Louvren som jag vill. Vi gick självklart till Mona Lisa men det jag helst ville se på de avdelningarna var ”Napoleons kröning” och ”Friheten på barrikaderna”. ”Amor och Psyke” och ”Venus de Milan” var två av de statyer vi lyckades se.

Efter Louvren satte vi oss på en hop on, hop off buss så vi åkte förbi ____________ och Triumfbågen. Vi åkte svängen förbi Eiffeltornet där vi klev av och tog båten tillbaka till stationen närmast hotellet. Sen åkte vi till damen.

Hon verkar snäll men lite virrig. Men det var som Mor och Moster påpekade kanske första gången släktingar följt med och lämnat av hennes inneboende. Vi gick ut och åt på en viatnemesisk restaurang i närheten och sen åkte Mor och Moster tillbaka till hotellet. Jag gick tillbaka till damen.

Nu sitter jag på Mc Donalds men internetet verkar inte fungera här så jag får lägga upp det senare. Den andra tjejen som bor hos damen har lovat att visa mig var det ligger ett bra café med internet i närheten av Damen.

Nu har jag lite tid över till att bara smälta att jag ska vara här i tre månader. Det är en lång tid men ändå inte. Jag tror att de flesta som bor hos damen brukar stanna i 3-5 veckor. I förhållande till det är tre månader en lång tid. Men mina vänner hade redan gått i skolan ett tag när jag åkte och kommer inte vara klara när jag kommer tillbaka så i förhållande till det är det en kort tid. Allt är relativt som man säger.

När jag skrev sist hade jag gått från Palais des Congres de Paris till början på Champs-Élysées. Då inget internet fungerade där bestämde jag mig för att ta en promenad. Jag gick längst Chapmps-Élysées ner till Place de la Concorde. På vägen hittade jag den stora film/musik/spel affären ”Virgin”. CD-skivor är dyra i Paris! (För allt annat är såå billigt…) Snittpriset tror jag låg på runt 200 kr och det fanns inte många hyllor med billiga som vi har i Sverige där du kan få förra årets ”sommarhits” för 59 kr… Men jag hittade två boxar (vol 1 och 2) med franska visor. Dessa bestod av fem skivor med musik av bland annat Leo Ferre, Jacques Brel, Edit Piaf, George Brassens och Boris Vian. Jag insåg att jag MÅSTE ha dessa. Tur för mig eftersom jag tror att de var de billigaste skivorna i affären då de kostade 7,99 euro styck.

Jag fortsatte min promenad men följde nu Seine istället. Där hittade jag lite billiga vykort (som annars också är otroligt dyrt i Paris). Jag gick till Pont Neuf där jag satte mig på metron och åkte mot Botzaris som är den station jag bor vid. Jag gick och lämnade av datorn i rummet och fick hälsa på en av Damens väninnor. Själv tog jag med mig en bok och gick till parken som ligger i närheten.

Solen sken och parken var full av folk men jag lyckades slå mig ner vid vattnet och låg och läste en bra stund. Det var väldigt skönt. Boken jag läser är ”Målaren på Moulin Rouge” och handlar om Touluse-Latrec. När jag suttit där ett par timmar gick jag och letade mataffär. Jag hittade en men det måste finnas någon närmare. Nu är jag tillbaka hos damen och när jag kom såg hon att jag köpt bröd. Hon undrade varför jag inte ska äta med dem så jag tänkte gå ner med min lilla matsäck vid halv sju då de andra äter.

Jag vet inte om de andra har kommit än – det märker vi när det är middag. Fram till dess tänkte jag slappna av och titta på en film. Jag har suttit och gått i solen så länge idag att jag känner att det räcker för stunden och jag tänker inte ha dåligt samvetet över att jag sitter inne när det är så fint väder.

Detta blir det sista jag skriver innan jag går och lägger mig. Jag hade tänkt att bara äta frukost hos damen men måste prata med skolan om att jag nu vill äta frukost och middag. Det är enligt Nina (tjejen från Schweiz) vad de flesta gör i skolan. Tjejen från Indonesien har kommit också. Hon verkar trevlig och ska också stanna i Paris i tre månader. Hon kommer dock inte gå på Eurocentres hela tiden utan gå en designskola och ha privatlektioner på Eurocentres. Imorgon börjar skolan. Jag hoppas det blir bra. Att de andra i klassen är trevliga och också gillar att gå på museum och liknande. Nu är det natti natti eftersom det är en stor dag imorgon. Sov sött.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vill ni kommentera men inte logga in? - Klicka "Kommentarer"; Skriv något Längst ner under den rutan ni skriver i står det: "Kommentera som"; Och i rutan står det "Välj profil"; Där väljer ni "Anonymt" - skriv bara i meddelandet vem det är ifrån. Sen klickar ni "Skicka kommentar"; Sen skriver ni in se bokstäver och siffror ni ser. Följ anvisningarna som står så går det fint.