torsdag 23 september 2010

Paris i regn

Okey, vad gjorde jag igår? Jo jag lyckades hitta en gata med ganska billiga affärer. I Quartier Latin. Wow. Centralt till råga på allt. Många bok och CD affärer. Men man får vad man betalar för. Det var INGEN ordning. Alls... Men jag lyckades få tag på ett block och en mapp så jag räknar det som ett uppdrag väl utfört.

När jag kom hem pratade jag lite med Mme och Nina som sa att metron skulle strejka idag så vi skulle behöva ta bussen på morgonen. Den tar en kvart längre men det gick bra. Metron är till för folk som ska någonstans - bussen är till för de som har tid att ta sig till ställerna säger alla parisare. Det kan nog stämma men det var trevligt. Man såg mycket och det var kul att prata med Nina.

I skolan gick det bra idag igen. Sen åt jag med Nina och några av hennes vänner vid Seine. Efter det gick jag mot banken men den var stäng. Klockan var två en torsdag och banken i Paris var stängd... Så istället åkte jag med metron (som nu fungerade) och tittade utanför Svenska Kyrkan i Paris. Tänkte gå dit och fikan någon dag. De har gratis internet också ^^

Men jag gick förbi för jag orkade inte prata men gick istället och tittade i affärer. Sen tog jag metron tillbaka hem men när jag skulle byta mot den ljusgröna linjen så betämde jag mig för att gå istället. Det var trevligt och jag såg lite av det som finns runt om där jag bor. Det verkar vara ett helt vanligt område. Inte fullt av fina gamla hus som runt Ile de Cite men inte lika tråkiga 70-tals byggnader som vi är så förtjusta i, i Sverige. Trevligt.

Mme gillar mig för att jag försöker prata franska. Jag tror att hon är stolt över mig för även om det kanske inte är helt rätt alla gånger lyckas jag ha lättare samtal uner middagen. Idag hade hon gjort Pizza. Det var gott men sen gick jag och Florenca till cafét med internet och här sitter jag nu. Hennes dator fungerade inte att koppla upp så vi har suttit och pratat men nu har hon gått tillbaka hem. Hon är trevlig.

I stort gillar jag Paris även om jag nu sett Paris i regn (det regnade lite när vi åt lunch). Men det har också sin charm. Nu ska jag strax gå. Ska se när jag kan skriva imorrn.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vill ni kommentera men inte logga in? - Klicka "Kommentarer"; Skriv något Längst ner under den rutan ni skriver i står det: "Kommentera som"; Och i rutan står det "Välj profil"; Där väljer ni "Anonymt" - skriv bara i meddelandet vem det är ifrån. Sen klickar ni "Skicka kommentar"; Sen skriver ni in se bokstäver och siffror ni ser. Följ anvisningarna som står så går det fint.