torsdag 30 september 2010

Franska och Engelska

Idag har det inte hänt så mycket. Efter skolan såg jag på ”La Même” (La Vie En Rose) på franska med fransk text. Jag förstod ungefär lika mycket som när jag såg den med svensk text. För övrigt är det en oerhört bra film och alla borde se den. Skådespelarinsatserna är makalösa och musiken gudomlig. En bra film. Efter filmen gick jag mot affären ”Shakespeare & co” – en affär med både nya och begagnade böcker på engelska. Där inne såg jag Stieg Larssons böcker med omslag från de svenska filmerna. Det är en underbar liten affär med böcker från golv till tak. Jag gick i alla fall dit för att jag är sugen på att läsa något av Sagan efter att ha sett teatern på en av hennes böcker innan jag åkte till Paris. Men otroligt nog hade de inte henne inne. Men de skulle få in två böcker snart och jag kunde komma förbi en annan gång och fråga. Ett stort plus med denna affär är att alla som jobbar där pratar perfekt engelska. Däremot låter jag tydligen fransk när jag är sjuk för kassörska sa ”We will get in two of her books in a few days but they will be in english…”.
Efter det gick jag hem och det har inte hänt något speciellt. Men jag är fortfarande sjuk så det blir en tidig kväll idag också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vill ni kommentera men inte logga in? - Klicka "Kommentarer"; Skriv något Längst ner under den rutan ni skriver i står det: "Kommentera som"; Och i rutan står det "Välj profil"; Där väljer ni "Anonymt" - skriv bara i meddelandet vem det är ifrån. Sen klickar ni "Skicka kommentar"; Sen skriver ni in se bokstäver och siffror ni ser. Följ anvisningarna som står så går det fint.